Vad har känslor och kärlek med skolan att göra?

Jag måste få besvara den frågan med en motfråga: ”Vad har känslor och kärlek med livet att göra?” Skolan må hittills ha betraktats som en yrkesförberedande institution. En institution där människan i första hand förbereds för det yrkesverksamma livet (from 7 års ålder, för att det kändes som en lämplig ålder), där vi som samhällsmedborgare skolas för att bidra till den industriella revolutionen och samhällets materiella och ekonomiska utveckling – Välfärdsstaten Sverige. I denna utveckling så har många delar av människan försakats och gått förlorade. Våra mänskliga grundläggande värden ersattes med pengavärde och den baksmällan blir allt mer och mer uppenbar i samhället. Fler och fler grupper slås ut. Yngre och yngre människor mår sämre och sämre. Självskadebeteenden, våld, kriminalitet, skadegörelse, drogmissbruk, psykiska sjukdomar, bokstavsdiagnostisering. Allt detta ökar i vårt samhälle.

Och vi kör bara på, på samma sätt. Vi till och med trycker på gasen lite i tron att vi ska kunna passera problemet, trots att vi bara kommer att köra in ännu hårdare i väggen den dag det smäller på riktigt, och tro mig, det kommer det att göra om vi fortsätter i samma riktning. Hur yrkesförberedande skolan än må vara så kommer större delen av befolkningen i sinom tid att vara alltför sjuk för att arbeta om vi fortsätter som vi gör.

Vad är egentligen sann välfärd? Är välfärd verkligen bara ekonomi? Kan välfärd endast beräknas i BNP och i sociala skyddsnät (som för övrigt inte ens fungerar och som behövs till stor del för att pressen för att leva i det ekonomiska systemet för många människor blir så påfrestande att de blir olyckliga och sjuka)? Är det välfärd när kampen för överlevnad blir så övermäktig för människor att de går under? Borde inte välfärd vara likställt med välmående?

Systemet gräver sin egen grav när vår välfärd beräknas i siffror och ekonomi istället för i mänskligt välmående. Ett sjukt fungerande system gör komponenterna i systemet sjuka. Ekvationen är rätt enkel. En välmående befolkning är grunden till ett friskt samhälle. I kampen för överlevnad slocknar både vår kreativitet och vår önskan att bidra till samhället. I kampen för överlevnad dör drömmarna och därmed stannar även utvecklingen. Vi förmår bara se till oss själva, inte till gruppen. Det är så överlevnadsinstinkten fungerar.

Känslor och kärlek har i allra högsta grad med skolan att göra, för att känslor och kärlek har med människan och livet att göra, och det är just människor som går i skolan även om vi i många fall valt att se våra barn som maskiner utan egen vilja och utan känslor. Vad skulle hända om vi vände på vårt sätt att tänka? Om vi insåg att sant välmående inte föds ur prestation och effektivitet utan att sann kreativitet och effektivitet föds ur välmående. Ett samhälles ekonomi kan må bra först när människor mår bra, det fungerar inte tvärt om. Hur många av oss har inte konstaterat att pengar inte är lika med välmående? Du kan inte köpa dig fri från cancer.

Känslor och kärlek har i allra högsta grad med skolan att göra, för att känslor och kärlek har med människan och livet att göra. Känslor och kärlek har med grunden till allt välmående att göra. Och välmående är grunden till ett hållbart samhälle. Vad skulle hända om vi såg varje individs mänskliga värde och unika möjligheter att bidra, istället för att som nu betrakta människorna som utbytbara skruvar och muttrar i samhällsmaskineret, där skolan står för produktionen av fler skruvar och muttrar. ”Och lite svinn får man räkna med.” Vad skulle hända om vi vände på vårt sätt att tänka och lät kärleken vara upphovet och drivkraften i det vi önskar skapa istället för som nu – Belöningen ersatt av siffror på ett kontokort med ett löfte om en löst hängande plats i “välfärden”.

För ett nytt lärande i en ny tid och för ett mer medmänskligt kärleksfullt samhälle….

Sanna Nova Emilia

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][hr_shadow]

Grundare, föreläsare och kursledare för True Heart Education
Författare till boken Att lära med Hjärtat – När kunskap och värde blir ett och Bara ett andetag bort

Föreläsare hos Holmbergs Talare
Medskapare till Opinionen för Optimalt lärande[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Innehållsförteckning
Robert Jarnroth

Robert Jarnroth

Dela artikeln
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
Epost